X
تبلیغات
فیزیست
 
 

 

» آموزش تاریخ ادبیات درس ادبیات فارسی 2 (کلیه دروس)
موضوع »
سال دوم دبیرستان


آموزش ادبیات فارسی ۲

تاریخ ادبیات کلیه دروس

درس اول

خواجه عبد الله انصاری

1-    لقب : شیخ الاسلام

2-    معروف به : پیر هرات و پیر انصار

3-    قرن : 5

4-    آثار : مناجات نامه ، زاد العارفین ، الهی نامه ، رساله دل و جان  (م ز ا ر => مزار )

5-    ویژگی سروده های او : مسجع لطیف دلنشین ساده و سرشار از مضامین عرفانی

سید محمد حسین بهجت تبریزی

1-    برجسته ترین شاعر غزل سرای معاصر

2-    آثار : منظومه حیدر بابا یه سلام (ترکی آذر بایجانی) و کلیات اشعار

3-    همای رحمت در وصف حضرت علی (ع)

درس دوم

 (تاریخ ادبیات ندارد)

درس سوم

باذل مشهدی

1-    حمله ی حیدری که یک حماسه مصنوع است از اوست . شاعر در این منظومه به شرح زندگی و جنگ های پیامبر و علی (ع) تا شهادت آن حضرت پرداخته

درس چهارم

مجید مجیدی

1-    فیلم نامه نویس و کارگردام

2-    نویسنده ی فیلم ( بچه های آسمان)

درس پنجم

محمد علی جمال زاده

1-    آغاز گر داستان کوتاه در سال 1300 با مجموعه یکی بود یکی نبود

2-    بعد از جمالزاده نویسندگان داستان کوتاه ( صادق هدایت ، بزرگ علوی ، جلال آل احمد ، سیمین دانشور و محمود دولت آبادی )

3-    جمالزاده آغازگر سبک واقع گرایی در نثر معاصر فارسی و پدر داستان نویسی

4-    به تصویر کشیدن گوشه هایی از زندگی ایرانیان در دوره مشروطه با نثری ساده ، طنز آمیز و آکنده از ضرب المثل ها و اصطلاحات عامیانه بیان شده است.

5-    آثار جمالزاده : دارالمجانین ، سروته یک کرباس، تلخ و شیرین، هفت کشور، شور آباد، راه آب نامه ، قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار، قصه ما به سر رسید.

درس ششم

بزرگ علوی

1-    داستان نویس معاصر

2-    آثار او : چشم هایش ، چمدان ، میرزا ، سالاری ها

3-    داستان گیله مرد : مدت ها داهنمای عمل نویسندگان معاصر و از مجموعه داستان ((نامه ها)) برگزیده شده ( تاثیر آن را در کتاب (( از رنجی که می بریم )) نوشته جلال آل احمد می توان مشاهده کرد )

درس هفتم

سیمین دانشور

1-    همسرجلال آل احمد

2-    متولد 1300 در شیراز

3-    مجموعه داستان او : آتش خاموش

4-    مشهور ترین اثر او : سووشون

درس هشتم

هریت بیچراستو

1-    یکی از جلوه های ادبیات پایداری مبارزه با برده داری است.

2-    داستان کلبه عموتم از اوست که از نمونه های درخشان ادبیات پایداری و از هیجان انگیز ترین وقایع در تاریخ جهانی داستان نویسی است. این داستان بیان کننده ی دنیای محنت آلود بردگان سیاه است.

3-    قرن 19

پابلو نرودا

1-    شعر او : تو را می خوانم ( پایداری مردم شیلی به تصویر کشیده شده است) از کتاب  ((انگیزه ی نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی))

2-    نرودا وجدان بیدار و فریاد خشم آلود مردم شیلی و شعر انقلابی و سنت شکن او راستین ، حماسی و بشری است

درس نهم

جبرا ابراهیم جبرا

1-    شعر پایداری فلسطین از نمونه های درخشان شعر مقاومت در روزگار است.

2-    سراینده شعر در بیابان های تبعید

محمود درویش

1-    شاعر مقاومت فلسطین

2-    سروده ی او : از یک انسان

نوبت دوم

درس دهم

ویکتور هوگو

1-    مشهور ترین شاعر رمانتیک

2-    قرن نوزدهم

3-    از بزرگترین ادیبان و نویسندگان جهان

4-    مهم ترین آثار : بینوایان ، گوژ پشت نتردام، کارگران دریا، مردی که می خندد.

5-    کتاب بینوایان ماجرای مردم تیره روز که با دشواری زیاد زندگی می کردند. بزرگترین قهرمان این کتاب ژان والژان نام دارد.

درس یازدهم

ویلیام سیدنی پورتر

1-    معروف به اُ هنری

2-    قرن 19

3-    متولد در آمریکا

4-    آثار : قلب مغز ، آواز شهر ، راه های سرنوشت ، اختیارات ، چرخ و فلک

5-    شهرت او به خاطر داستان های کوتاه و احساساتی و نیمه واقع گرایانه اوست

آندره ژید

1-    قرن 19 و 20

2-    اثر مهم او : مائده های زمینی

3-    در آثار خود مشکلات زندگی آدم را با عشقی سرشار به واقعیت کشده است.

درس دوازدهم

سعدی

1-    استاد سخن و یکه تاز عرصه نثر مسجع و شعر عاشقانه

2-    ویژگی های شعر و نثر او : ظرافت بیان ، استواری سخن ، شیوایی و رسایی، سادگی و لطف کلام ، عظمت و اعتدال

حافظ

1-    شعر حافظ آیینه زندگی است

2-    شعر حافظ سرشار از اندیشه های عمیق حکمی و عرفانی و احساس ها و عواطف ژرف انسانی

درس سیزدهم

سنایی

1-    قرن ششم

2-    آثار : حدیقه الحقیقه ، سیر العباد الی المعاد، کارنامه بلخ

3-    نخستین کسی که افکار و اصطلاحات عرفانی را با مضامین عاشقانه در هم آمیخته است و مسائل و موضوعات اجتماعی را به طور گسترده در شعر خویش مطرح می کند.

مولوی ( مولانا جلال الدین بلخی )

1-    قرن 7

2-    اثر مهروف : فیه ما فیه ( به نثر ساده و روان نوشته شده و در بردارنده ی سخنان خود در مجالس که مریدان او آنها را می نوشته اند. )

درس چهاردهم

محمود صناعی

1-    قرن معاصر

2-    اثر او : آزادی و تربیت

3-     تبحر در رشته های : فلسفی ، علوم تربیتی ، ادبیات فارسی ، زبان خارجه ، حقوق و روان شناسی

درس پانزدهم

دکتر محمد علی اسلامی ندوشن

1-    قرن معاصر ( 1304 )

2-    تولد در ندوشن نزدیک یزد

3-    ثنر دکتر ندوشن خوش آهنگ دلنشین و زیبا است

4-    آثار مشهور : 1-جام جهان بین 2- آوا ها و ایما ها 3-سفیر سیمرغ 4-روز

درس شانزدهم

عبدالحسین وجدانی

1-    نوشته های او ابتدا در مجله یغما و بعد در مجموعه کتاب داستان عموغلام چاپ شده است.

2-    در این اثر ( خسرو ) نویسنده یکی از مشکلات فرهنگی اجتماعی و آثار مخرب آن را در قالب یک داستان بیان نمود است.

جلال رفیع

1-    نویسنده و روزنامه نگار با ذوق روز نامه نگار ماست

2-    آثار : (( فرهنگ مهاجر و فرهنگ مولد )) (( در بهشت شداد ))

درس هفدهم

سهراب سپهری

1-    دید اجتماعی نیما در سروده های نمادین و انتقادی او تجلی می یابد.

اخوان ثالث

1-    شاعر معاصر

2-    معروف به امید

3-    آثار : ارغنون ، زمستان ،  آخر شاهنامه ، در حیاط کوچک پاییز در زندان

4-    ویژگی های شعر اخوان : 1- اجتماعی ،2- حوادث زندگی مردم را منعکس می کند،3 لحن حماسی دارد 4- آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی است 5- سرشار از ترکیب های تازه

طاهره صفار زاده

1-    شاعر معاصر

2-    آثار : رهگذر مهتاب ، طنین در دلتا ، سدّ و بازوان ، سفر پنجم ، بیعت با بیداری ، دیدار صبح

3-    شاخص ترین شاعر مذهبی قبل از انقلاب

درس هجدهم

محمد رضا شفیعی کد کنی

1-    شاعر و نویسنده و پژوهشگر معاصر

2-    آثار : شبخوانی ، از زبان برگ ، در کوچه باغ های نیشابور ، از بودن و سرودن، مثل درخت در شب باران و بوی جوی مولیان

3-    آثار پژوهشی :1- تصحیح و توضیح اسرار التوحید 2- صور خیال در شب فارسی 3-موسیقی شعر

4-    ویژگی های شعر او : ساده ، روان ، به دلیل تسلط بر ادبیات گذشتگان بسیار استوار و محکم

سید علی موسوی گرمارودی

1-    پـــیـــشــــتازان شهر مذهبی قبل از انقلاب

2-    آثار : سرود رگبار ، عبور ، در سایه سار نخل ولایت ، چمن لاله ، خط خون، تا ناکجا، دستچین

درس نوزدهم

محمد حسین رهی معیری

1-    غزل سرای نامی معاصر

2-    بیشتر به پیروی از سعدی غزل گفته است

3-    آثار : سایه عمر

هوشنگ ابتهاج

1-    شاعر معاصر

2-    آثار : نخستین نغمه ها، سراب، سیاه مشق و شبگیر

درس بیستم

ابن بطوطه

1-    قرن هشتم

2-    عالم و جهانگرد مشهور

3-    سفر نامه او حول سفر او به خانه کعبه نوشته شده با عنوان ((تحفه النظار و غرایب الامصار))

4-    ویژگی های سفرنامه ابن بطوطه : دقت نظر، واقع بینی و توصیف های او

5-    ترجمه سفر نامه او : توسط دکتر محمد علی موحد

پیر لوتی

1-    سفر نامه ی او : ((به سوی اصفهان))

2-    قرن معاصر

3-    نویسنده و جهانگرد فرانسوی

4-    ترجمه سفر نامه او : توسط بدرالدین کتابی

درس بیست و یکم

محمد حسن خان صنیع الدوله

1-    معروف به اعتمادالسلطنه

2-    از مقربان دربار ناصر الدین شاه و وزیر انطباعات (مطبوعات)

3-    تالیفات : مرآه البلدان ، مطلع الشمس ، خیرات الحسان ، المآثر والآثار ، منتظم ناصری

دکتر طه حسین ادیب

1-    پژوهشگر معاصر مصری

2-    اثر : کتاب ((الایّام)) بهترین نمونه های زندگی نامه نویسی معاصر ( ترجمه به زبان فارسی توسط شادروان حسین خدیوجم با نام (( آن روز ها ))   )

درس بیست و دوم

مسعود سعد

1-    قصیده سرای توانا

2-    ابتدا در سرزمین هند بود و با بد گویی بد خواهان در مدت هفت سال در زندان در قلعه های ((دهک)) ((سو)) سه سال ((نای)) هشت سال ((مرنج)) به سر برد.

3-    در زندان در شرح احوال خویش سرود که به ((حبسیه معروف است))

پوران شریعت رضوی

1-    همسر دکتر علی شریعتی

2-    کتاب او : طرحی از یک زندگی

درس بیست و سوم

زیب النساء

1-    تخلص : مخفی

2-    از زنان شاعر هند

3-    در سرودن بیشتر از عرفی شیرازی پیروی می کرد.

محمد کاظم کاظمی

1-    شاعر معاصر

2-    از افغانستان

اسکندر ختلانی

1-    شاعر پاکستانی

2-    احساس لطیف و شور حماسی و دل بستگی او به ادبیات زیاد بوده است

 

نکات مقدمه ی فصل ها

ادبیات حماسی

1-    حماسه طبیعی : از زمان های دور بوده و سینه به سینه منتقل شده و اکنون به شکل مکتوب وجود دارد. مانند (ایلیاد و ادیسه : از هومر شاعر یونانی ) ( حماسه مهابهاراتا و رامایانا از هند ) ( بخش هایی از شاهنامه)

2-    حماسه مصنوع : در حماسه مصنوع همه افراد یک قوم یا ملت دخالت ندارند بلکه فقط یک نفر آن را می سراید و در آن به جای آفرینش حماسه به باز آفرینی حماسه می پردازند. مانند (حمله حیدری : باذل مشهدی) ( خاوران نامه : ابن حسام خوسفی)

ادبیات نمایشی

1-    فیلم نامه و نمایش نامه دو گونه رایج نمایشی است

2-    نمایش نامه نوشته ای است که در آن جزئیات ، حالات ، رفتار و گفتار بازیگرانی که درصحنه تئاتر تقشی را بر عهده دارند نگاشته می شود و هنر پیشگان بر اساس آن حرف ها و حرکات خود را در جریان نمایش تنظیم می کنند.

3-    فرق نمایش نامه و فیلم نامه در این است که : در نمایش نامه گفت و گوی میان بازیگران را می نویسند و در فیلم نامه علاوه بر گفت و گو ها صحنه و چشم انداز و چگونگی حرکت دوربین را نیز نمایش می دهد.

ادبیات داستانی معاصر

1-    روی آوردن به ادبیات داستانی از اوایل مشروطه با کتاب هایی مانند ((سیاحت نامه ابراهیم بیگ )) از زین العابدین مراغه ای و ((مسالک المحسنین)) از عبد الرحیم طالبوف

2-    آشنایی ذهن خوانندگان ایرانی با هنر داستان نویسی غرب توسط داستان های (کنت مون کریستو : از الکساندر دوما ) ( سه تفنگدار : از الکساندر دوما ) ( ژیل بلاس : الن رنه دوساژ)

3-    نویسندگان ادبیات داستانی معاصر : مجمع دیوانگان از صنعتی زاده ، تهران مخوف از مشفق کاظمی ، روزگار سیاه از عباس خلیلی و شهرناز از یحیی دولت آبادی

ادبیات پایداری

1-    اصلی ترین مسائل در حوزه ادب پایداری دعوت به مبارزه ، ترسیم چهره های بیداد گر، ستایش آزادی و آزادگی و نمودن افق های روشن پیروزی ، انعکاس مظلومیت مردم و بزرگداشت شهدای راه آزادی

2-    مخاطب ادبیات پایداری ژرفای وجدان عام بشری است.

3-    چهره های ادب پایداری فلسطین : ( غسّان کنفانی ، محمود درویش ، جبراابراهیم جبرا، اثل مانین ) ادب پایداری امریکای لاتین : پابلو نرودا  و مشهور ترین نویسنده ادب پایداری سیاهان : هریت بیچر استو

نوبت دوم

ادبیات دوران جدید

1-    در عصر مشروطه و پس از آن کسانی چون ((ابوالقاسم لاهوتی ، تقی رفعت، شمس کسمایی و جعفر خامنه ای )) جریان نوآوری را به ویژه در عرصه شعر پی می گیرند.)) حاصل این تلاش ها را در (( افسانه )) اثر نیمایوشیج می بینیم که در سال 1301 به چاپ رسید.

2-    شعر نو نیمایی را از دو جهت می توان بررسی کرد : 1-محتوا و درون مایه 2- شکل و قالب

3-    شعر معاصر بعد از نیما به سه شیوه ادامه پیدا کرد: 1- شعر آزاد یا نیمایی (وزن دارد اما جای قافیه در آن مشخص نیست مانند بعضی از سروده های اخوان ثالث سهراب سپهاری و قیصر امین پور) 2- شعر سپید ( آهنگ دارد اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه ها در آن مشخص نیستند مانند برخی اشعار موسوی گرمارودی ) 3- موج نو ( نه آهنگ دارد و نه قافیه و نه وزن عروضی و فرق آن با نثر در تخیل شعری است و به دشواری و پیچیدگی معروف است مانند برخی اشعار احمد رضا احمدی)

ادبیات برون مرزی

1-    در عصر حاضر دو جریان ادبی دری (فارسی رایج در افغانستان)  و تاجیکی (فارسی رایج در ماوراءانهر) برجسته مانده است

2-    زبان فارسی از دوره غزنوی تا 150 سال پیش زبان درباری هند و پاکستان بود و شاعرانی مانند امیر خسرو دهلوی، فیض دکنی ، زیب النساء ، بیدل دهلوی ، اقبال برگنجینه ی ادب فارسی افزودند

3-    در تاجیکستان ( بیشتر سمرقند و بخارا) نیز شاعرانی مانند  صدر الدین عینی ، عبید رجب ، بازار صابر، جلال اکرامی ، اسکندر ختلانی ، صفیه گلرخسار، محمد علی عجمی در دامان خود پرورانده

4-    در افغانستان نیز خلیل الله خلیلی ، فدایی هروی، سعادت ملوک تاش شاعران گذشته ی افغانستان و شاعران افغانستان مقیم ایران : محمد کاظم کاظمی ، سید ابوطالب مظفری و فضل الله قدسی

ادامه مطلب
 

+ نوشته شده در سه شنبه 1388/03/12 ساعت 11:58 توسط گروه آموزشی